Starý most sa odoberá do minulosti a my už len spomíname na jeho zašlú slávu.
Most bol postavený v rokoch 1889 – 1890 a bol pomenovaný po vtedajšom cisárovi, uhorskom kráľovi, Františkovi Jozefovi I., ktorý sa otvorenia osobne zúčastnil. Išlo o kombinovaný most pre cestnú, železničnú a pešiu dopravu.
Nachádzal sa na železničnej trati Bratislava - Szombathely, otvorenej v tom istom roku.
V čase 1.Československej republiky sa volal Štefánikov most a viedla cez neho železničná trať cez Wolfsthal do Viedne (tzv. Viedenská električka), ktorej koľaje boli usadené na cestnej časti mostu a v centre zdieľala trate s bratislavskými mestskými električkami.
69 kilometrovú elektrifikovanú dráhu otvorili už roku 1914, z toho bolo 12 km na území mesta Viedeň a 7 km na území Bratislavy. Obe boli začlenené do mestskej dopravnej siete električiek a čiastočne využívali koľajnice danej električkovej dráhy.
50 km podiel dráhy medzi stanicami Veľký Schwechat a Kopčany( Kittsee) bol vedený ako nadzemná dráha. Táto nadzemná časť bola a je vybavená vtedy novým systémom jednofázového striedavého prúdu (16,6 Hz, 16,5 kV), kým časti dráhy na území miest boli poháňané jednosmerným prúdom 600 V. Táto dráha bola po Strednej lesnej dráhe v Tirolsku ako druhá v Rakúsku vybavená týmto systémom.
Mestská trať Bratislava _ Petržalka - Kopčany, začínala sa pri hoteli Savoy (dnešný SAS Carlton) a viedla cez Most Františka Jozefa.
Presne 3.apríla 1945, pred oslobodením, bola ustupujúcou nemeckou armádou oceľová časť zničená a jeden pilier bol poškodený. Obnovili ho nemeckí vojnoví zajatci na príkaz a pod dohľadom Červenej armády.
Na cestnej časti mostu boli uložené električkové koľaje, pričom trať bola ukončená tesne za mostom v Sade Janka Kráľa.
Po tejto obnovenej trati premávala električka MHD do roku 1961, dôvodom ukončenia električkovej trate bol pomaly zhoršujúci stav mostu a postupné zahusťovanie dopravy po moste. Paradoxom je, že električkové koľaje a vedenie boli na moste ešte v roku 1968. Železničná doprava na jednokoľajovej trati železničnej časti mostu slúžila až do roku 1983, kedy bola premiestnená na železničnú časť Prístavného mostu. Pri rekonštrukcii mostu v roku 1984 bola železničná trať na mestskej a petržalskej časti odstránená, ale na moste ostala a na cestnej časti mostu sa nahradila drevená mostovka spolu s rokmi nevyužívanou električkovou traťou za betónovú.
Zoznam fotografií:
1/ Do roku 1945 bol električkový rozchod koľaj mostníc 1435 mm.(anglický) - úvodná fotka
2/ Most Františka Jozefa v roku 1945 po explózii ustupujúcou nemeckou armádou.
3/ Po roku 1945 sa zmenil rozchod električkových koľajníc na 1000 mm. (švajčiarsky)
4/ Na Vajanského nábreží bola do roku 1945 dvojsmerná premávka električiek.
5/ Rok 1947 prevoz električky cez most ČA do depa Kopčany,vtedy Tatra 111.
6/ Depo električiek Kopčany,dnes ešte vidieť zbytky tejto stavby.
Foto zaslal: Rastislav Gemerský