V roku 1712 pán Thomas Newcom vyrobil parný stroj a veci i dejiny sa dali do pohybu. Parné stroje sa začali využívať v priemysle i pri stavbe nových dopravných prostriedkov. V roku 1767 založil gróf Ján Forgáč prvú textilnú manufaktúru v bývalom Uhorsku .V roku 1832 tu dali do prevádzky parný stroj, prvý v Strednej Európe.
Parné stroje mohutných rozmerov a veľkého výkonu sa začali montovať aj do plavidiel. Prvá paroloď prišla do Bratislavy 2. septembra 1818 večer z Viedne.
Premávala na trase Viedeň - Bratislava – Peš. Paroloď sa nazývala Carolína po manželke cisára.
Pravidelná lodná doprava po Dunaji sa začala vykonávať od 14.septembra 1830 po trase Viedeň - Bratislava - Budapešť, kedy vznikla Dunajská paroplavebná spoločnosť. Táto lodná spoločnosť mala agentúru aj v Bratislave.
Prístav v Bratislave dnes
Medzinárodný lodný prístav na Dunaji zabezpečuje obojsmerné napojenie Bratislavy na medzinárodnú lodnú dopravu a to prepojenie zo Severného mora cez kanál Rýn - Mohan - Dunaj až do Čierneho mora.
Osobná lodná doprava využíva prístav najmä na okružné a výletné plavby na Devín, do Hainburgu, Viedne a opačným smerom na vodné dielo Gabčíkovo a do Budapešti. Bratislavský lodný prístav je zaujímavý tým, že sa nachádza priamo v centre mesta neďaleko od pešej zóny, významných historických pamiatok, ako aj nespočetného množstva príjemných reštaurácií a kaviarní. Uvedomuje si to aj nové vedenie mesta.
Mesto Bratislava má veľký záujem na obnove osobného prístavu, ktorý je vstupnou bránou do mesta, najmä pre veľkú časť turistov. Aj preto budú zrejme už v októbri poslanci mesta rokovať o projekte rekonštrukcie osobného prístavu. Prvý krát bol projekt zastavený, lebo poslanci na jeseň 2014 pred komunálnymi voľbami neschválili prenájom pozemkov pod budúcou Gate to Wienna. Jej vybudovanie má ale mesto v spoločnej zmluve s Viedňou, ktorá vybudovala už pred 5 rokmi informačnému centru Bratislavy „Gate to Bratislava“. Ide o centrum informácií slúžiacich pre turistov a cestujúcich z Viedne do Bratislavy, aby sa Bratislava stala zaujímavou zastávkou pre všetkých, ktorí putujú dunajskou vodnou cestou.
„Verme, že poslanci budú tento rok ústretovejší a pochopia význam obnovy prístavu,“ povedala nám námestníčka primátora Iveta Plšeková. Potvrdila nám, že s osobným prístavom i spoločnosťou Verejné prístavy a.s. sa vedú rokovania o projektoch obnovy súvisiace aj s Dunajskou promenádou.