Kto je pán Jančura a o čo mu ide? Pýtajú sa Bratislavčania nielen po článkoch v novinách, ale najmä teraz, keď sa v kraji objavili billboardy „Vitajte v kraji korupcie a klientelizmu“.
Billboard dal vyrobiť majiteľ RegioJetu Radim Jančura bratislavskému županovi Pavlovi Frešovi kvôli problémom s licenciou pre novú linku spoločnosti. Ľudí víta pri príchode do Bratislavy.
Ide o ten istý RegioJet, ktorý dokázal , že cesta vlakom môže byť krajšia, pohodlnejšia, s dobrými doplnkovými službami a hlavne lacnejšia. A to cestujúcim vyhovuje. Pritom od štátu dostáva na jeden kilometer železničnej trate menej ako štátny prepravca.
Ako hovorí Jančura, motiváciou k vzniku jeho konkurenčného dopravcu boli nekvalitné služby štátneho dopravcu v Čechách a teraz sa pustil do boja aj na Slovensku. S vlakmi RegioJet uspel, no má problém s udelením licencie od samosprávnych krajov na prevádzku autobusovej linky Bratislava – Banská Bystrica cez Nitru.
Práve tam dostal zamietavé stanovisko od primátora Nitry a Nitrianskeho samosprávneho kraja. Rovnako neuspel na Bratislavskom samosprávnom kraji. To bolo na jeseň 2014, no kauza pokračuje od prvého dňa roku 2015 aj v rovine mediálnej. RegioJet je ochotný minúť na kampaň 100 tisíc eur, lebo podľa jej majiteľa sú vo funkciách ľudia, ktorí podliehajú klientelizmu a bránia tak zdravej konkurencii.
Reakcie samosprávnych krajov na seba nenechali dlho čakať.
Podľa Bsk súkromný prepravca RegioJet a.s. pokračuje v nátlakovej kampani namierenej proti Bratislavskému samosprávnemu kraju.
„Pán Jančura veľmi dobre vie, že sme museli postupovať v zmysle Zákona o cestnej doprave, podľa ktorého sa vyžaduje pre udelenie licencie súhlas všetkých dotknutých krajov. Nitriansky kraj vydal k žiadosti o licenciu nesúhlasné stanovisko. BSK vydal rozhodnutie, ktorým neudelil licenciu v súlade so všeobecnými záväzným predpismi. Právnická osoba RegioJet podala v zákonom stanovenej lehote odvolanie proti uvedenému rozhodnutiu, ktoré je v štádiu riešenia. Preto súčasný postup Regiojetu považujeme za ďalšiu nátlakovú kampaň, ktorou nás pán Jančura núti k vedomému porušeniu zákona,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo
Klientelizmus odmietol aj primátor Nitry Jozef Dvonč, ktorý obviňuje Jančuru z nátlaku a dnes podal trestné oznámenie.
A tak sa z kauzy stáva spletenec, v ktorom sa jedna samospráva vyhovára na druhú.
Nitriansky kraj nesúhlasí s vydaním licencie so zdôvodnením, že na to nedalo súhlas mesto Nitra. Bratislavský kraj podľa zákona o cestnej doprave môže vydať licenciu na zriadenie autobusovej linky len so súhlasom všetkých dotknutých krajov, teda Banskobystrického, Nitrianskeho a Trnavského.
„Nechali sme si vypracovať právny posudok. Podľa záverov posudku rozhodoval protizákonne,“ povedal na tlačovej besede ešte minulý rok R. Jančura. Myslí si, že primátor Nitry Jozef Dvonč nekonal v súlade s verejným záujmom a toto konanie označil za klientelizmus.
Ako dôkaz uvádza, že časť stanoviska dopravnej spoločnosti Arriva s.r.o. , ktorá prevádzkuje medzimestskú dopravu v Nitrianskom kraji, je rovnaká ako stanovisko mesta Nitry k udeleniu licencie.
Podľa primátora Nitry J.Dvonča nie sú kapacity pre ďalšie autobusy aj pre dopravné obmedzenia, ktoré prináša rekonštrukcia autobusovej stanice od 1. Novembra. Trasy, o ktoré mal záujem RegioJet sú už vykryté licencovanými dopravcami dostatočne. Dvonč hovorí, že vyjadril len svoje stanovisko a rozhodnutie je len na Bsk.
Bsk však vysvetľuje, že nemôže dať súhlas ak nedali súhlas ostatné dotknuté kraje a dnes vieme, že Nitriansky samosprávny kraj svoj nesúhlas z novembra oprel a negatívne stanovisko primátora Nitry. Takže zjavne nešlo len o vyjadrenie osobného názoru ako bagatelizuje svoje písomné stanovisko primátor Nitry.
"Župani Pavol Frešo a Milan Belica sú politikmi, ktorým viem dokázať klientelizmus," vyhlásil v rozhovore pre týždenník Život Jančura. "Licencia je čisto formálna záležitosť. Ak nám licenciu nedali, išlo o nezákonné rozhodnutie," vysvetlil a dodal, že má právne posudky, že išlo o "spoluprácu predsedov Nitrianskeho a Bratislavského kraja Belicu a Freša."
Jančura mal licenciu na túto linku podľa vlastných slov dostať už koncom októbra, kedy uplynula 60 dňová lehota. Vtedy tvrdil, že sa zástupcovia krajov stretli s konkurenčnými autobusovými spoločnosťami.
Zdroje: Aktuality sk, vyjadrenie Bsk, Dnes.sk