Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/connect.php on line 8
Sochárske reliéfy prevŕtali bildboardy
Dnes je: piatok 03.05.2024 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Utorok daždivý, denné maximum 9 stupňov

Sochárske reliéfy prevŕtali bildboardy

V Bratislave máme vizuálny smog. Viac ako veľa vonkajšej reklamy, od malých trojnohých presentov, až po mamutie bigboardy. Viete, že kým prejdete cez Prístavný most tam aj nazad, tak máte 40 x možnosť si odpútať pozornosť od cesty a zahľadieť sa na veže bigboardov či megaboardov s ponukou čohokoľvek?  Ešte že skúsenejší vodiči to nerobia, inak by havárií a kolón na moste bolo ešte viac.

 

 

Vonkajšia reklama prelomila aj ďalšie tabu, prekrýva už aj umelecké sochárske diela. Nie zakrýva tým, že by sa pred nich postavila a zacláňala, ale surovo vezme vŕtačku, urobí do sochárskeho reliéfu diery a pripevní bildboard priamo na umelecké dielo. Na hlavnej železničnej šťanici – či stanici ( komu ako) sa tak stalo reliéfom Juraja Rusňáka.

 

Sochár Juraj Rusňák je trochu popoluškou slovenského sochárstva, skromný ale pracovitý, nevystavoval veľa, dlho čakal na svojho princa, čo by ho objavil. Stalo sa začiatkom roku 2013, kedy Galéria Nedbalka ho objavila aj pre nás laikov. Jeho výstava Bioformy spolu s vydaním monografie bola pre záujemcov o sochárske umenie skutočným objavom. Chodil som pomedzi neveľké sochárske diela, zjavne inšpirované prírodou, človekom, materstvom, meditáciou. A zažíval som harmóniu (kunsthistorik, by sa iste vyjadril vznešenejšie, či nezrozumiteľnejšie J ), ale mne slovo rovnováha stačí. Nie je za každú cenu šokujúci, či provokujúci. Veď načo.

 

Potom sa stal malý zázrak, socha Materstvo bola z modelu prevedená do „životnej“ veľkosti a od novembra 2014, ako dar Galérie Nedbalka pre Staré Mesto, stojí v Slubekovej záhrade. Trochu neočakávaný efekt,  že môže slúžiť aj ako preliezka pre deti, majstra sochára Rusňáka z jeho rovnováhy nevyviedol.

 

Pátral som, kde by som mohol vidieť jeho iné či staršie diela, publikácia Sochárske diela na území Bratislavy 1945-2012 autorov Sabina Jankovičová a Roman Popelár ma priviedla na hlavnú železničnú stanicu, hoci v texte je trochu zmätočná adresa Sokolská ulica č. 11. Prešiel som celú Sokolskú aj Za sokolovňou kým som si uvedomil, že druhá informácia že Hlavná vlaková stanice je síce oproti Sokolskej, ale cez Pražskú ulicu a že je to skôr Predstaničné námestie či Námestie Franza Lista. Ľudí, čo nevlastnia GPS to nájdu tak, že pár metrov od východu zo stanice sa pozrú doprava na murovaný plot, uvidia prvý viditeľný reliéf a potom už neuvidia tri ďalšie, neviditeľné za bildboardami.

 

Reklamná spoločnosť Bigmedia týmto komerčným využívaním prekrytia sochárskeho diela, aj v konkurencii iného bratislavského vizuálneho smogu,  sa dotýka dna nekultúrnosti. Priznávam, že neviem, či to vŕtali jej pracovníci, alebo či miesto a tabule odkúpili od nejakého bývalého barbara. Vidím však reklamné tabule, dolu spod ktorých vykukujú reliéfy, ich zárezy na bokoch slúžia ako funkčné odkladače vypitých fliaš od alkoholu. Keď zájdete za plot sa pozrieť na zadnú stranu reklamných plôch, uvidíte odlupujúce sa vrstvy materiálu, vytvárajúcu nepeknú štruktúru záclony. Aj keď ju vytvorilo počasie, ťažko sa to dá nazvať bioformou. A rovnako si myslíme, že prenájom za tri plochy reklamnú spoločnosť nezruinuje.

 

Čo s tým ? Náš Petržalský okrášľovací spolok osloví spol. Bigmedia, že aj v reklame sa dajú robiť dobré a kultúrne skutky. Aby reliéfy od tabúľ oslobodili. Rovnako budeme informovať o našich zisteniach mestskú „Komisiu hl.mesta SR Bratislavy pre pomníky a zásahy do verejného priestoru“, ktorá síce nemá rozhodovaciu právomoc, ale je odborným garantom narábania s výtvarnými artefaktmi v našom meste. Rovnako využijeme, že naša zakladajúca členka Iveta Plšeková je v tomto volebnom období aj námestníčkou primátora hl.mesta pre kultúru a že svojim šarmom (keď to inak nepôjde, tak aj svojou autoritou) môže napomôcť reliéfy oslobodiť zo zabudnutia. Ak sa to šťastne podarí, potom nastanú práce na vyčistení a reštaurovaní, ale o to požiadame, so súhlasom autora,  profesionálov z Komory reštaurátorov. A na koniec ešte budeme musieť vyriešiť, kto to zaplatí a v spolupráci s autorom diela označiť, aby sa smutné udalosti už neopakovali. Zatiaľ si môžeme cvičiť fantáziu úvahami, aký tvar a aká forma je pod povrchom ilúzie reklamy.

 

 

 

V Bratislave 8.4.2015

 

 

 

Ernest Huska,

 

Podpredseda

 

Petržaľský okrášľovací spolok

 

 

 

 

 


Fotogaléria



Autor: Petrzalcan | 09.04.2015 | zobrazené: 3457 x |


Podobné články

• Utorková poľadovica a náhrady škody (24.01.2024)
• Na železničnej trati Bratislava- Komárno začal jazdiť nový dopravca Leo Express. (12.12.2023)
• Hľadajú sa vianoční predajcovia (22.10.2023)
• Obmedzenia na prístavnom moste (24.04.2023)
• Mimoriadne tragická nedeľa v Petržalke (19.03.2023)

Komentáre