V apríli tohto roka sme informovali o probléme znehodnotenia umeleckých reliéfov sochára Juraja Rusňáka, ktoré prekryli bilboardy spoločnosti BM. Mnohých tento problém zaujal, umelcov, novinárov, Petržalský okrášľovací spolok i vedenie mesta Bratislava.
„Vonkajšia reklama prelomila aj ďalšie tabu, prekrýva už aj umelecké sochárske diela. Nie zakrýva tým, že by sa pred nich postavila a zacláňala, ale surovo vezme vŕtačku, urobí do sochárskeho reliéfu diery a pripevní bildboard priamo na umelecké dielo,“ písal v apríli E.Huska.
Čo sa ale odvtedy udialo? Námestníčka primátora oslovila spoločnosť, ktorej billboardy patria, aby ich dali dolu a opravili poškodené reliéfy. Spoločnosť najprv o tom nemala vedomosť a oznámila, že sa bude snažiť, no mesiace odolávala výzvam. Nakoniec ale ustúpila. V rámci celkovej obnovy a skrášlenia predstaničného námestia, ktoré realizuje mesto, zvesila reklamná spoločnosť svoje billboardy z reliéfov.
Projekt obnovy predstaničného námestia ( Lisztovho námestia) , zastrešuje námestník primátora Milan Černý, ktorý dnes informoval, že billboardy sú definitívne dolu a reliéfy sú znova viditeľné verejnosti. Ako sme zistili, dokonca existoval zámer ŽSR zbúrať celý plot vrátane sochárskych reliéfov.
„Ako sa zdá, mesto má na konte ďalší úspech v boji s vizuálnym smogom, aj keď drobný, pre nás, ktorí máme radi históriu a umelecké diela v meste, veľký,“ povedal nám E.Huska z Petržalského okrášľovacieho spolku.
Sochár Juraj Rusňák, autor spomínaných reliéfov, je trochu popoluškou slovenského sochárstva, skromný ale pracovitý. Nevystavoval veľa, dlho čakal na svojho princa, čo by ho objavil. Stalo sa začiatkom roku 2013, kedy Galéria Nedbalka ho objavila.