Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/connect.php on line 8
Prečo sa neobnoví linka číslo 95 v plnej trase
Dnes je: piatok 19.04.2024 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Utorok daždivý, denné maximum 9 stupňov

Prečo sa neobnoví linka číslo 95 v plnej trase

Po spustení električkovej trate do Petržalky došlo k redukcii trate autobusovej linky číslo 95. Členovia dopravnej komisie i námestníčka primátora Iveta Plšeková sa opakovane pýtali Dopravného podniku na možnosť vrátiť linku číslo 95 do pôvodnej trasy. Poslanec Oliver Kríž začal dokonca petíciu v tejto veci. No Dopravný podnik tvrdí, že mesto od začiatku počítalo z redukciou autobusových spojov už pri plánovaní električky v predchádzajúcom volebnom období. Prinášame vysvetlenie Dopravného podniku na tému linky číslo 95:

 

Prečo by sa linka 95 nemala vrátiť do „pôvodnej“ trasy?

 

Linka 95 je „pre-tram“ linka už od roku 2005

 

S električkou v Petržalke sa počítalo už pri zmenách vedenia liniek MHD v Petržalke v roku 2005. Už vtedy sa vytvorili nosné autobusové linky s atraktívnymi intervalmi a trasami mimo Starého mostu. Jediná petržalská linka, ktorá na Starom moste ostala, bola linka 95 v upravenej trase tak, aby čo najviac kopírovala trasu budúcej električky (Petržalka, Lúky - Starý most - Šafárikovo nám.). S cieľom, aby si cestujúci na budúcu električku vopred zvykli. Už vtedy bola linka 95 zadefinovaná ako dočasný „predchodca električky“ s tým, že ako sa bude postupne električka predlžovať, linka 95 sa bude skracovať. V snahe, aby ostatné linky v Petržalke už nemuseli byť zásadnejšie menené.

 

Električka z Petržalky je rýchlejšia ako výluková linka 95 cez Most APOLLO

 

Električkou sa dnes dostaneme z Petržalky na Šafárikovo nám. len za 5 minút. Výluková trasa linkou 95 cez Most APOLLO trvala minimálne 9 minút, v čase dopravných zápch aj 15 minút a viac. Aj keď započítame časovú stratu pri prestupe (električka jazdí každé 4 minúty), stále je spojenie Petržalky s centrom buď rovnako dlhé, alebo často krát aj napriek prestupu rýchlejšie ako v čase výlukovej trasy linky 95. Navyše cestovné poriadky liniek 1+3 a 95 sú vzájomne koordinované tak, že ku/od každej električky 1 vždy ide linka 95 a počas špičiek pracovných dní, víkendov a večerov toto platí aj pre nadväznosť s linkou 3.

 

Miesto prestupov sa iba presunulo

 

Keď linka 95 končila na Šafárikovom nám., väčšina jej cestujúcich pokračovala ďalej električkami, na ktoré tam prestúpila. V dnešnej situácií sa prestupuje z linky 95 na nadväzné električky na opačnom brehu Dunaja, na Farského. Prestupovalo sa teda aj pred zavedením električky do Petržalky, aj teraz. Zmenilo sa iba miesto - prestupný bod Šafárikovo nám. sa presunul na Farského.

 

Linka 95 bola zo Starého mostu odklonená len kvôli jeho rekonštrukcii

 

Výlukových trás linky 95 počas uzatvorenia, resp. výstavby „nového“ Starého mosta bolo hneď niekoľko a vždy reagovali na etapy výstavby. Navyše, pri odklonoch linky 95 sa v týchto miestach nijako neredukovala žiadna iná linka. Nie je preto dôvod linku 95 vo výlukových trasách nahrádzať. Z  Landererovej ulice a Mostu APOLLO sa do Petržalky dá dostať linkami 68 a 88, z okolia Malej scény električkami 1 a 3, spod Mosta SNP linkou 88, z Auparku linkami 83 a 84. Každá z týchto liniek má spoločnú zastávku v Petržalke s linkou 95.

 

Električka z Petržalky poskytne takmer 3x väčšiu kapacitu ako linka 95

 

Kým linka 95 premávala z Petržalky v špičke 5-minútovom intervale, dnes električky premávajú v 4-minútovom intervale. Počet spojov za hodinu sa tak zvýšil z 12 na 15 (nárast o 25%). Zároveň sú moderné električky priestrannejšie a dlhšie ako autobusy linky 95. Kým do jedného kĺbového autobusu (Sor NB 18) sa zmestilo cca 110 cestujúcich (predpoklad: sediaci + max 5 stojacich osôb na 1m2), do električky (Škoda 30T) sa pri rovnakých predpokladoch zmestí cca 242 cestujúcich. Celkovo sa tak nahradením linky 95 väčšími električkami s lepším intervalom zvýšila ponúkaná kapacita 2,75-násobne (Výpočet: hodinová kapacita E/hodinová kapacita A = 15 spojov x 242 miest / 12 spojov x 110 miest = 2,75).

 

Linka 95 jazdí v Petržalke častejšie

 

Zavedením nadväznosti medzi linkou 95 a električkami sa zlepšil špičkový interval aj samotnej linky 95 z 5 na 4 minúty, čo pre územie Petržalky znamená zvýšenie kapacity linky 95 o 25%.

 

Električka poskytuje priame spojenie časti Petržalky s Račou i hlavnou stanicou

 

Kým cestujúci, pre ktorých pôvodne centrum bolo cieľom svojich ciest, musia dočasne prestúpiť na Farského na električky, všetci ostatní cestujúcich, ktorí bývajú v okolí električky, získali priame spojenie s širším centrom mesta, hlavnou stanicou i Račou.

 

Električka je ekologická

 

Postaviť nový Starý most, priviesť električku cez Dunaj do Petržalky, ako aj rozšíriť a obnoviť vozidlový park električiek v Bratislave sa podarilo najmä vďaka eurofondom. Hradili cca 85% nákladov a bez nich by zrejme Bratislava nikdy nemala zmodernizovanú a rozšírenú sieť električiek. Využívanie eurofondov prináša aj záväzky. Je potrebné dodržať tzv. merateľné kritéria europrojektu. Pri výstavbe trate do Petržalky to je nárast počtu prepravených cestujúcich mestskou verejnou dopravou elektrickej trakcie o 5%, pri nákupe električiek ďalších 14%. Čo i len úvahy o vedení súbežnej autobusovej linky by boli v rozpore s cieľmi projektu, mohli by zmariť dosiahnutie merateľných kritérií europrojektov a tým nielen otvoriť otázku možných korekcií (vracanie eurofondových peňazí), ale aj ohroziť financovanie ďalších europrojektov na území Bratislavy v budúcnosti. Len opticky, o aké sumy ide - podľa dostupných informácií zo zverejnených Zmlúv o poskytnutí nenávratného finančného príspevku:

 

- Na výstavbu električkovej trate do Petržalky (vrátane prestavby Starého mosta) v 1.etape (po Jungmannovu) bol poskytnutý príspevok z Kohézneho fondu EÚ cca: 63,0 mil. €.

 

- Na obstaranie 60 ks nových električiek (aj pre Petržalku) bol poskytnutý príspevok z Kohézneho fondu EÚ cca: 124,4 mil. €.

 

Pozerajme sa do budúcnosti, nie do minulosti

 

Z odborného hľadiska by bol návrat linky 95 do pôvodnej trasy z vyššie uvedených dôvodov zlým riešením. Bolo by vhodnejšie snahu obyvateľov nasmerovať na také aktivity, ktoré by podporili čo najrýchlejšie a kvalitné pokračovanie (vrátane vyššieho komfortu prestupných bodov) vo výstavbe električkovej trate na juh Petržalky. Nech si benefity novej električky užíva stále viac obyvateľov Petržalky.

 

Električka z Petržalky je rýchlejšia, kapacitnejšia a ekologickejšia ako pôvodná a dočasná autobusová linka 95.

 

Na záver - z pohľadu na stále lepšie využité električky liniek 1 a 3 v celej trase len potvrdzuje, že doviesť električku do Petržalky bolo správne rozhodnutie.

 

A prípadné korekcie - opätovné predĺženie linky 95 by na jednej strane priniesol nárast cca 400 tis. km ročne (ktoré by sa dali určite využiť na skvalitnenie dopravy v iných častiach mesta). Tento nárast výkonov by mal dopad na zvýšenie finančných potrieb na zabezpečovanie prevádzky MHD v Bratislave bez  priameho nárastu tržieb. Samozrejme, cena za takýto pokus by bola radovo v miliónoch €, ak by následne došlo ku korekciám došlých eurofondov, resp. zastaveniu financovania Bratislavy do budúcna (modernizácie radiel, výstavba trolejbusovej trate Mlynský dolina a ďalšie pripravované investície.

 

  

 



Autor: Petrzalcan | 25.10.2016 | zobrazené: 2360 x |


Podobné články

• Mrazivo a veterno tento týždeň (07.01.2024)
• Sviatok všetkých svätých a Dušičky sú tu (31.10.2023)
• Vrecká na bioodpad v Petržalke (26.08.2023)
• Pred 104 rokmi sa Petržalka stala súčasťou Československa (16.08.2023)
• Zlé správy po voľbách (20.02.2023)

Komentáre