Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/connect.php on line 8
Petržalka smeruje do kolapsu.
Dnes je: streda 24.04.2024 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Utorok daždivý, denné maximum 9 stupňov

Petržalka smeruje do kolapsu.

Rozhovor s nezávislým kandidátom na poslanca Martinom Kuglom, lídrom iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu a Petržalským aktivistom

 

 

Potrebuje vôbec Petržalka električku? Veď doprava cez mosty funguje.

 

 

S týmto názorom sa stretávam bežne. Lenže ľudia nevidia trend. A ten je jasný – zvyšuje sa nám zaťaženie mostov a to tak, že okolo roku 2020 nastane kompletný kolaps. Na tomto existuje široká zhoda odborníkov. Je to ako v tom vtipe: Padá chlapík z dvanásteho a na desiatom si hovorí „ešte je to dobré,“ na piatom „stále je to dobré.“ A presne takto je na tom Petržalka. Ale ten náraz príde. V špičke budeme na mostoch stáť hodiny.  Petržalka prestane byť dobrým miestom na život, nastane masový odliv všetkých, čo si to budú môcť dovoliť, prudko poklesnú ceny bytov. Aj tých developerských projektov za ktoré dnes Bajan s Ftáčnikom tak veľmi bojujú. Petržalka sa postupne zmení na geto.  A podotýkam, že električka ako riešenie nestačí, musí to byť vysoko kapacitný dopravný systém.

 

Prečo električka nestačí?

Doteraz sa v Petržalke vždy projektoval vysokokapacitný systém. Či už metro, ľahké metro, mestské vlaky. „Električka“ je len eufemizmus. Aj prvá etapa, ktorá sa teraz buduje sa buduje ako duálna trať – s električkovým aj železničným rozchodom pre Tram-trainy (pozn. red.: doslova „Vlakoelektričky“ - vozidlá schopné využívať aj mestskú aj železničnú infraštruktúru). 

 

Ale primátor chce ďalej ťahať už len električkové koľaje. Čo je nezmysel, reálna kapacita električky za špičkovú trojhodinu je do 12 tis. Čo samozrejme na 130tis. mesto nemôže stačiť.  Štúdie hovoria, že v r. 2030 bude treba v rannej špičke preniesť cez Dunaj až 70tis. ľudí.

 

 

Čo by teda malo byť riešením?

 

Netreba vymýšľať teplú vodu, to riešenie je na stole. Pokračovať v budovaní duálnej trate aj ďalej a stavať ju tak aby bola bezkolízna. To znamená , že cesty musí „preskočiť,“ nie križovať.  Takáto trať je pri najviac o pätinu väčších nákladoch až trikrát kapacitnejšia ako obyčajná električka. Druhá vec  – zastávky na už existujúcej železničnej trati okolo Peržalky na Prístavný most – tá dokáže významne odľahčiť most a distribuovať ľudí do Biskupíc, Ružinova od Avionu, až po Nové mesto. A toto nás nestojí nič, iba rokovania s ŽSR.

 

Hovoríte, že prvá etapa sa už stavia ako duálna trať, ale ďalej majú ísť len električkové kolaje? Prečo to primátor presadzuje?

Absurdné, však?Prečo je dobrá otázka. Odpovedí je viac. Po prvé, ani Ftáčnik a ani Bajan, ktorý mu odsúhlasuje všetko – štvorprúdovku, električku - nebývajú v Petržalke. Im Petržalka slúži len na politickú a údajne aj na finančnú moc. Čiže je im jedno, že sa tu vybuduje niečo, čo o desať rokov nebude stačiť, potrebujú iba politické body a teraz.

 

Ďalej, všetci vieme, že z Bratislavy „odtekajú peniaze.“ Až tak, že nevie financovať vlastnú dopravu -  uzavrela sa trať na Hlavnú stanicu, skolabovala trať do Dúbravky, rozpadávali sa električky, trolejbusy. V istom momente by ľudia boli tak nahnevaní, že by politici naozaj museli „zapchať diery“ a investovať do obnovy dopravy. Ale zrazu prišiel „Mikuláš“ – fondy EU. A tie síce pôvodne boli určené na novú infraštruktúru, ale Ftáčnik ich teraz používa hlavne na nákupy vozidiel a opravy. Takže problém je na desať rokov zažehnaný, peniaze môžu „tiecť von“ ďalej, „diery“ zapchať ešte netreba. Čo ale bude o 10 rokov?

 

Takže problém je v politikoch?

 

Určite. Dvadsať rokov sa v tomto meste prijímajú rozhodnutia na jedno, dve volebné obdobia, nikto nemyslí koncepčne a dlhodobo. Pričom teraz máme obrovskú príležitosť, máme fondy EU a máme aj technické riešenia. Za každé euro, platí Bratislava len 5 centov.  Ale to už po roku 2020 nebude. Ak tieto peniaze investujeme len do spotreby, tak primátor môže ohurovať voličov - nové autobusy, električky, ale čo bude za 10-15 rokov?  Keď zrazu tie vozidlá bude treba nahradiť a zároveň už bude úplne jasné, že existujúca infraštruktúra nestačí? Skrátka, keď dnes fondy „prejeme,“ Bratislavu a Petržalku špeciálne, čaká kolaps.

 

 

Venujete sa aj urbanizácii okolo Chorvátskeho ramena. Ako to  súvisí s dopravou?

 

Veľmi úzko.  Petržalka je veľmi špecifická – môže tu bývať len toľko ľudí, koľko vieme dopraviť cez Dunaj. Pritom toto ale nikto nerieši, ani z politikov, ani z odborníkov. Každý rieši to svoje, dopraváci sa nebavia s urbanistami, urbanisti s dopravákmi a ľudí sa pre istotu nepýta nikto.Ale veselo sa plánujú obrovské rezidenčné projekty či už pri Chorvátskem ramene,  Južnom meste, alebo Matadore. Viete napríklad, že v zadaní urbanistickej súťaže okolia ramena nebolo žiadne dopravné zadanie? Úplne chýba komplexný prístup.

 

 Poďme ku kauze súťaže na okolie Chrvátskeho ramena.

Začiatkom minulého roka Petržalčania ostro protestovali proti štvorprúdovke a bezohľadnému zastavaniu okolia ramena. Ftáčnik sa zľakol, sľúbil súťaž a akceptovať pripomienky verejnosti. Odvtedy však postupnou manipuláciou presadil svoje. Doteraz sa pripomienky verejnosti neakceptovali, zmanipulovala sa súťaž a teraz chcú ísť medzi ľudí s víťazným projektom – teda presne takým, ako ľudia odmietli. Primátor nespravil ani prieskum verejnej mienky v Petržalke, čo sme presadili cez zastupiteľstvo. To je ináč nechutné napľutie do tvárí Petržalčanov – tretine obyvateľov, voličov tak odkazuje, že ho ich názor na to ako ma Petržalka vyzerať, skrátka nezaujíma. Zámer je jasný – po voľbách chce zadať štúdiu, ktorá predpokladá masívne zastavanie pri Chorvátskom ramene. Písal som o tom v článku čo ste uverejnili v predminulom čísle. A už sa tým ani netaja, je to oficiálne zverejnené.

 

Ako teda vidíte budúcnosť Petržalky?

Petržalka je dnes na rázcestí. Môže nasledovať  Ružinov, alebo Dlhé diely. Jedna cesta je štvrť s najmodernejším dopravným systémom v Bratislave a moderným centrom plným zelene - „Central parkom,“ ktorá bude v rebríčku kvality atakovať Ružinov. Alebo druhú cestu – Dlhé diely, kompletne zastavaná, bez parkovania a so zápchami v špičkách. Je to na nás, koho si zvolíme. O smerovaní fondov EU, aj o zastavaní okolia Chorvátskeho ramena sa totiž bude rozhodovať teraz. O ďalšie štyri roky už bude neskoro.

 

 Martin Kugla kandiduje ako nezávislý kandidát do mestského zastupiteľstva s číslom 41 a do Petržalského zastupiteľstva za obvod č. 4 s číslom 8.

 


Fotogaléria



Autor: Petrzalcan | 04.11.2014 | zobrazené: 3655 x |


Podobné články

• Mrazivo a veterno tento týždeň (07.01.2024)
• Sviatok všetkých svätých a Dušičky sú tu (31.10.2023)
• Vrecká na bioodpad v Petržalke (26.08.2023)
• Pred 104 rokmi sa Petržalka stala súčasťou Československa (16.08.2023)
• Zlé správy po voľbách (20.02.2023)

Komentáre