Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/connect.php on line 8
Hlavná stanica Quo vadis?
Dnes je: štvrtok 25.04.2024 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Utorok daždivý, denné maximum 9 stupňov

Hlavná stanica Quo vadis?

31. decembra vypršala Zmluva o budúcej kúpnej zmluve medzi Hlavným mestom SR Bratislavou a spoločnosťou Transprojekt s.r.o. (investorom projektu výstavby Hlavnej stanice), ktorá poškodila všetkých Bratislavčanov a návštevníkov hlavného mesta. Aj napriek tomu, že hlavné mesto splnilo všetky svoje záväzky a poskytovalo investorovi potrebnú súčinnosť, investor nesplnil, čo sľúbil a projekt za viac ako 6 rokov nedokázal zrealizovať.

 

Hlavné mesto ešte v decembri informovalo spoločnosť Transprojekt s.r.o., že časový dodatok k zmluve uzatvorenej ešte v decembri 2010 vedenie hlavného mesta a mestské zastupiteľstvo odmietlo prijať a že v prípade, ak investor mestu neodovzdá právoplatne skolaudované stavebné objekty a plánované investície tak, ako boli zmluvne dohodnuté, zmluva prestáva platiť.  

„Je neuveriteľné a smutné zároveň, že za viac ako 6 rokov sa na stanici a v okolí zmenilo len to, do čoho investovalo hlavné mesto a železnice – zrevitalizované predstaničné námestie, opravené eskalátory, zmodernizovanie električkovej trate a podobne. Teraz máme konečne rozviazané ruky, aspoň čo sa týka predstaničných priestorov, ktoré sa vrátia do majetku mesta,“
skonštatoval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. „Požiadam o stretnutie s ministrom dopravy aj generálnym riaditeľom železníc, aby sme si skoordinovali ďalší postup, ktorý by nám umožnil plnohodnotnú revitalizáciu a rekonštrukciu tohto priestoru. Pre nás je už v tejto chvíli partnerom vláda, ministerstvo dopravy a Železnice SR, nakoľko ide o projekt s celoštátnym významom a len spoločne sa dopracujeme ku kvalitnému riešeniu,“ prezradil najbližšie plány primátor.  „Nemáme na čo čakať, je čas konať. Verím, že investor, ktorý nebol schopný zrealizovať projekt tak, ako sa k tomu zmluvne ešte v roku 2010 zaviazal, prestane ďalej traumatizovať mesto a verejnosť a nebude komplikovať naše ďalšie snahy o obnovu Hlavnej stanice,“ doplnil primátor Nesrovnal. Podobnú zmluvu so spol. Transprojekt s.r.o. majú totiž uzavreté aj Železnice Slovenskej republiky, ktorým patrí samotná budova Hlavnej stanice v Bratislave.  

Zmluva s investorom, ktorú malo mesto uzatvorenú, platila do konca roku 2016. Viackrát to potvrdili aj mestskí poslanci na mestskom zastupiteľstve. Naposledy na zasadnutí mestského zastupiteľstva 16. novembra podporili návrh vedenia mesta na nepredĺženie zmluvy a opätovne tak odmietli časový dodatok k zmluve. Mesto totiž viackrát vyzvalo investora na dodržanie zmluvy a zrealizovanie projektu v zmluvnom termíne, žiaľ, neúspešne. Hneď po skončení zmluvného termínu mesto vykonalo obhliadku priestorov, na ktorej sa potvrdilo, že investičný zámer zrealizovaný nebol a investor do konca zmluvného termínu mestu stavebné objekty a plánované investície predstaničného priestoru Hlavnej stanice ŽSR v Bratislave neodovzdal.   

„Budúcnosť Hlavnej stanice bude závisieť aj od ďalšieho rozvoja železničnej dopravy v Bratislave – konkrétne stanice na Trnavskom mýte. Bratislava potrebuje ďalšiu stanicu. Som presvedčený, že stanica na Filiálku patrí a musí tam byť. Naša krajina je totiž od Bratislavy smerovaná na sever a východ a práve odtiaľ prichádza do hlavného mesta najviac ľudí,“ avizoval primátor Bratislavy.

 

Spýtali sme sa preto aj na názor niektorých mestských poslancov. Z viacerých oslovených reagoval  Jozef Uhler - predseda Komisie dopravy a informačných systémov Hlavného mesta Bratislavy, Martin Borguľa -predseda Klubu pre Bratislavu, Katarína Augustinič-  členka komisie dopravy a infrormačných systemov Hlavného mesta.

 

 

1. Myslíte si, že má zmysel budovať na mieste existujúcej železničnej stanice novú budovu, resp.stanicu kumulovanú s nákupným centrom?

 

Jozef Uhler: Súčasná Hlavná stanica ostane ešte veľmi dlho dôležitým dopravným uzlom bez ohľadu na to, či ostane hlavnou stanicou alebo nie. Preto je opodstatnené investovať do jej modernizácie.

 

Martin  Borguľa: Myslím si, že tzv. servisne (potraviny, pošta, lekáreň a pod) nákupné stredisko by malo byt súčasťou hlavnej železničnej stanice. Jednoznačne by zvýšilo komfort ľudí dochádzajúcich za prácou do Bratislavy a zároveň odbremenilo nákupné centrá určené pre Bratislavčanov. Ľudia, ktorí sa dopravujú do Bratislavy svoje každodenné nákupy vybavia na stanici a nemusia chodiť napríklad do Auparku, stačí im využiť MHD iba na trase práca - stanica a teda nezaťažovať iné linky MHD, čím sa zvýši komfort Bratislavčanov.

 

Katarína Augustinič: Je potrebné povedať, že vypršala zmluva na predstaničné námestie, ale nie na samotnú budovu. Tu ma investor naďalej v prenajme od železníc. Čiže,  kým nevyprší,  alebo nebude zrušená aj táto zmluva, nie je možné rekonštruovať budovu. 

 

 

2. Ako chcete ďalej postupovať? ( súťaž ?)

Jozef Uhler: Už v roku 2014 som ako poslanec navrhol vypísanie medzinárodnej súťaže na stanicu a okolitý priestor, no vtedy sa mnohí poslanci zľakli a nepodporili tento návrh. Ja však trvám na tom, aby mesto vyhlásilo takúto súťaž, vďaka ktorej môžu Bratislavčania a cestujúci získať nielen dôležitý dopravný uzol, ale aj príjemný priestor.

 

Martin Borguľa: Servisné nákupné stredisko by sa malo byt vybudovane "pod hlavičkou" majiteľa existujúcej staničnej budovy a priľahlých pozemkov, teda v réžii Železníc  SR, podobne ako napríklad v Trnave alebo Košiciach, ktoré už  podobné stanice 21.storočia majú.

 

Katarína Augustinič: Mesto bude môcť zatiaľ revitalizovať len predstaničné námestie a verím, že sa do toho aj pustime. Ak sa podarí skoordinovať kroky aj so železnicou, tak áno mala by prebehnúť medzinárodná súťaž na nový projekt.

 

3. Opustilo mesto myšlienku vytvorenia novej Hlavnej železničnej stanice na filiálke

 

Jozef Uhler: V minulosti bolo viac nápadov na presun Hlavnej stanice a stále sa oprašujú. Preto sú podľa mňa zatiaľ všetky v hre a výsledok nám ukáže štúdia, ktorú si nechalo vypracovať ministerstvo dopravy.

 

Martin Borguľa: Pre bratislavu je obrovsky luxus aby vo vzdialenosti niekolkych stometrov malo dve stanice. Podla mojho nazoru je priestor filialky idealnym priestorom na multioddychove vyzitie. Ved si predstavme keby sa kvalitne skombinovali 4funkciie,  ktoré tento priestor vie poskytnúť 1. Nákupná funkcia - centrál 2. Funkcia trhoviska - tržnica - tá však musí prejsť rekonštrukciou rovnako ako Istropolis, ktorý vie ponúknuť kvalitný priestor pre kulturu(3) - Musí však prejsť taktiež výraznou rekonštrukciou. A samotný priestor filiálky by som využil na oddych a rekreáciu (4funkcia) a vybudoval tam kvalitný, veľký, mestsky park a vonkajšie športoviská. Takouto kombináciu by vzniklo nové kvalitné moderné priestranstvo, ktoré by Bratislavčania radi navštevovali. Naopak stanica, nás, domácich len odláka.

Katarína Augustinič: Mesto neopustilo ideu o filiálke, ale zatiaľ na ňu nie sú zdroje. 

 

 

 

 

 



Notice: Undefined index: id in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/files/aktuality.php on line 69

Autor: Petrzalcan | 09.01.2017 | zobrazené: 1915 x |


Podobné články

• Petržalské zaujímavosti (10.01.2024)
• Zmena dane za psa a iné (22.12.2023)
• Pomoc ľuďom v núdzi (18.11.2023)
• Osobnosti Petržalky (26.09.2023)
• Mesto a mestské časti sa dohodli (12.09.2023)

Komentáre