Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/connect.php on line 8
Električka na Starom moste
Dnes je: piatok 19.04.2024 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Utorok daždivý, denné maximum 9 stupňov

Električka na Starom moste

Posledná električka prešla cez Starý most do Petržalky pred 55 rokmi. Dnes po pol storočí sa na Starom moste opäť zjavila električka. Mesto vykonáva v súvislosti s kolaudáciou skúšku trate. A tak mnohých okoloidúcich bola prvá jazda električky po Starom moste atraktívnou a budila všeobecnú pozornosť.

 

Spodná časť formuláraKolaudačné konanie samotného Starého mosta sa začalo 20. januára. Objekty v mestskej časti Staré Mesto sa kolaudujú  od 25. januára a v Petržalke od 27. Januára 2016.

 

Termíny ukončenia kolaudačných konaní závisia od zákonných lehôt a stanovísk dotknutých orgánov. Predpokladané sprístupnenie Starého mosta verejnosti je marec 2016.

 

Pripomeňme si, že už v roku 1900 hodlala bratislavská mestská elektrická železnica zriadiť električkovú trať zo Štúrovej ulice cez most Františka Jozefa k Aucafé. K realizácii tejto trate nakoniec neprišlo, vzhľadom na otáznu návratnosť investície. V tomto období sa už plánovala aj výstavba elektrickej železnice medzi Bratislavou a Viedňou. Koľajová doprava na moste pokračovala až v roku 1914, kedy bola do prevádzky uvedená „Viedenská električka“, čo bola vlastne elektrická železnica. Jej koľaje boli na moste uložené na cestnej časti, nakoľko neprišlo k dohode so železnicami o využívaní existujúcej železničnej trate na moste, a to napriek tomu, že obidve trate mali rovnaký rozchod koľajníc.

 

V roku 1935 prišlo k prestavbe trate lokálnej železnice na rozchod 1000 mm používaný bratislavskými električkami. Od januára 1936 tak po moste začali premávať klasické električky. Po pripojení Petržalky k Nemeckej ríši v roku 1938 sa Štefánikov most stal hraničným mostom a električková doprava po ňom bola zastavená.

 

Začiatkom apríla 1945 ustupujúca nemecká armáda vyhodila most do vzduchu. Začiatkom roka 1946 bol do užívania odovzdaný zrekonštruovaný cestný most, ktorý za pol roka postavila Červená armáda za pomoci nemeckých zajatcov. Vo vozovke boli uložené aj koľaje pre električku, ale k obnoveniu električkovej dopravy do Petržalky po Sad Janka Kráľa prišlo až o 5 rokov neskôr v roku 1951.

 

V roku 1950 bol vedľa cestného mosta dokončený aj nový železničný most, po ktorom sa obnovila železničná doprava do Petržalky a Maďarska. Rok 1961 znamenal koniec električkovej dopravy do Petržalky, pretože uplynula plánovaná životnosť provizórneho mosta a prišlo k obmedzeniu premávky vozidiel ťažších ako 12 ton po moste. Hoci zastavenie premávky električiek malo byť len dočasné, z dočasného sa stalo zastavenie trvalé.

 

 

 


Fotogaléria



Autor: Petrzalcan | 16.02.2016 | zobrazené: 2868 x |


Podobné články

• Mrazivo a veterno tento týždeň (07.01.2024)
• Sviatok všetkých svätých a Dušičky sú tu (31.10.2023)
• Vrecká na bioodpad v Petržalke (26.08.2023)
• Pred 104 rokmi sa Petržalka stala súčasťou Československa (16.08.2023)
• Zlé správy po voľbách (20.02.2023)

Komentáre