Je september, čas, kedy sa môžu poistenci rozhodnúť pre zmenu svojej poisťovne. Každý poistenec má právo podať prihlášku v zdravotnej poisťovni, ktorú si vybral do 30.septembra.
Poistenec by mal vedieť, že prihlášku možno podať iba v jednej zdravotnej poisťovni.
Ak poistenec podá prihlášku do 30. septembra kalendárneho roka, zdravotná poisťovňa, ktorá prihlášku potvrdila, je jeho príslušnou zdravotnou poisťovňou až od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka.
Vrátiť pôvodný preukaz poistenca treba až v januári do 8 dní. Mali by ste tak urobiť až keď dostanete preukaz od svojej novej zdravotnej poisťovne.
Zdravotná poisťovňa môže odmietnuť prihlášku, ak prihláška bola podaná aj v inej zdravotnej poisťovni. Odmietnutie prihlášky z dôvodu podania prihlášky aj v inej zdravotnej poisťovni je zdravotná poisťovňa povinná bez zbytočného odkladu oznámiť poistencovi.
K prihláške poistenca sa predkladajú kópie dokladov občiansky preukaz, rodný list dieťaťa, občiansky preukaz zákonného zástupcu alebo splnomocnenej osoby, splnomocnenie na právne úkony. Priložiť je potrebné iba zodpovedajúce doklady, podľa toho kto podáva prihlášku poistenca.
Ak poistenci nepodali prihlášku na zmenu poisťovne a zistia, že boli prepoistení, musia podať podnet v zdravotnej poisťovni, ktorá im preukaz poistenca vydala. Z minulosti nebolo týchto prípadov málo. Išlo o špekulatívne prepoistenia uskutočnené ľudmi, ktorí za prepoistenie získavali finančné benefity od sprostredkovateľských firiem. Prepoistiť poistenca nemá nárok ani zamestnávateľ.
Ak poistenec požiadal o stornovanie prihlášky, pretože žiadnu nepodával a ZP jeho žiadosti nevyhovie, môže sa obrátiť na úrad, ktorý postup ZP preverí. V takomto prípade je potrebná úzka spolupráca poistenca s úradom. V záujme rýchlejšieho prešetrenia však odporúčame poistencom najprv kontaktovať ich novú ZP.
O zmene svojej poisťovne by sa mal každý poradiť so svojim lekárom. Zároveň je dobré zistiť si, či váš odborný lekár má podpísanú zmluvu s príslušnou zdravotnou poisťovňou, lebo mnoho ľudí až následne zistí, že ich alergológ, ORL lekár, ortopéd či neurológ nemá zmluvu so všetkými poisťovňami.
Špecifickou skupinou pacientov sú dôchodcovia, ktorí často podľahnú „výzvam“ náborových pracovníkov. Je dobré, aby rodinní príslušníci hovorili so svojimi rodičmi a zvážili poisťovňu, do ktorej sa chcú prepoistiť. Aj preto, že špeciálne služby ako domácu opatrovateľskú starostlivosť môžu niektoré poisťovne preplácať len obmedzenie či vôbec.
Často lákavé ponuky môžu byť len reklamnými „trikmi“ a realita poistencov potom dobehne. A zmena poisťovne bude možná opäť až o rok.