Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /data/b/3/b3b46c20-6a27-4615-8372-e7ac4390fcbf/petrzalcan.sk/web/connect.php on line 8
Central park, električka, alebo tram train?
Dnes je: sobota 02.11.2024 | Sviatok má: | Zajtra má sviatok: kontakt@petrzalcan.sk
head
Dnes zamračené s dažďom

Central park, električka, alebo tram train?

 

Prinášame rozhovor s Ivetou Plšekovou, predsedníčkou Petržalského okrášľovacieho spolku.

 

V pondelok sa uskutočnila verejná prezentácia výsledkov súťaže urbanisticko-architektonických štúdií na riešenie centrálnej osi Petržalka. Ako je Petržalský okrášľovací spolok spokojný s prezentáciou?

 

Čakala som niečo iné. Možno podrobnejšie priblíženie víťazného návrhu, resp. víťazného realizátora budúceho urbanistického riešenia centrálnej osi.

 

Takže sklamanie?

 

Nie úplne. Vidím tam aj dobré koncepty a zaujímavé prvky. Ale odprezentovanie sa mi zdalo veľmi povrchné. My sme pri našej prezentácii umožnili navrhovateľov ukázať viac „ než dokáže laik vyčítať z výkresu“. Pondelkovú prezentáciu mohli pripraviť lepšie. Prezentáciu malých obrázkov iste nikto zo sály nepochopil a nespozoroval rozdiely v návrhoch. Vadí mi aj to nekonečné zaklínanie električky, akoby bola alfou a omegou všetkého. Nie som jej odporca, ale myslím, že kľúčovou nebude práve ona. Navyše nerieši prevoz množstva ľudí na druhý breh Dunaja.

 

Čo by to vyriešilo?

 

Metro, resp. tram train. Pilotový systém sa mi páči, má svoje výhody a Petržalka by dostala futurictický ráz.

 

To Petržalka potrebuje?

 

Petržalka má niečo čo nemá žiadna mestská časť. Chránený koridor s vodou a zeleňou, ktorí veľmi dobre vnímajú všetci obyvatelia mestskej časti. To treba uchrániť. Ale jediný spôsob je, viesť dopravu nad úrovňou, aby sa nekrižovala s terajšími cestami. Len dostaneme veľa ľudí a rýchlo na druhý breh a ešte ďalej.

 

Nie je to len snenie? Metro je stratený projekt.

 

Nie. Metro je drahé, lebo ide pod zem. Tram train nie a ani netreba kopať pod Dunajom. Dá sa potiahnuť do Rače či Lamača a zabezpečiť tak nosný dopravný systém pre Bratislavu. Električky akokoľvej moderné neprevezú viac ľudí a ľudia nebudú mať záujem terigať sa hodinu a pol z konca Petržalky do Lamača alebo Rače  električkou. Tram train by sa nekrižoval s bežnými cestami a bol by tak oveľa rýchlejší.

 

Myslíte, že sú odborníci, ktorí by tento koncept podporili?

 

Som o tom presvedčená.

 

Čo ešte by malo v centre Petržalky byť? Čo Petržalke chýba?

 

Začnem opačne. Petržalke určite nechýbajú ďalšie byty. Dnes tu žije 130-140 tisíc ľudí, ďalší v Jarovciach, Rusovciach a Čunove. Prechádzajú cez Petržalku, ich deti tu chodia do škôl,  oni do práce, na nákupy, k lekárom, do nemocnice. Je to veľké mesto. Petržalka je tretie najväčšie mesto na Slovensku. No nemá jediné centrálne námestie.  Je to chyba a námestie je mestotvorný prvok. Viem si predstaviť aj kultúrne centrum, možno nové PKO v Petržalke, kde by sa mohli konať hudobné i tanečné vystúpenia.

 

Určite námestie nepripomína ani jedno z Petržalkých terajších mininámestí. Vyjdete z kostala do "blata". Tradične by tu malo byť naozajstné námetie, na ktorom sú zvyčajne radnica, kostol, úrady, kaviarne...

 

Najdôležitejší je však Central park. S vodou, bežeckými traťami, cyklotrasami a pod.

 

Kultivovaná zeleň chýba veľmi. Máme samé náletové dreviny, miesto skutočnej trávy buriny. Kvety len čo si vysadia ľudia pred bytovkami. Oplotené venčoviská pre psov, kde by sa psi aj vyhrali, vybehali. To všetko si viem v Central parku predstaviť.

 

Ďakujem za rozhovor.

 

 

 

 

 

.

 



Autor: Petrzalcan | 21.05.2014 | zobrazené: 4196 x |


Podobné články

• Mrazivo a veterno tento týždeň (07.01.2024)
• Sviatok všetkých svätých a Dušičky sú tu (31.10.2023)
• Vrecká na bioodpad v Petržalke (26.08.2023)
• Pred 104 rokmi sa Petržalka stala súčasťou Československa (16.08.2023)
• Zlé správy po voľbách (20.02.2023)

Komentáre