Asi dnes všetci vieme,aký dátum je 14.marec . a potom aj 15.marec 1939. Nemecká armáda od ranných hodín začala obsadzovať Čechy a Moravu. Ale- začali sa obsadzovať aj časti západného Slovenska. Vedenie štátu bolo v šoku.
Nemecký generálny konzul Ernst von Druffel protestujúcemu Tisovi vysvetlil, že nemecká armáda zriaďuje tzv.ochrannú zónu, ktorá síce zostane územne slovenským územím, ale Nemci si tam zriadia svoje posádky a infraštruktúru.
Nezabudol prezidenta utešiť, že Bratislava obsadená nebude, ale Nemecko si prevezme lode Dunajskej flotily. Nemci okamžite z obsadeného územia ochrannej zóny začali odvážať zbrane, muníciu a vojenský materiál.
To bol zrejme jeden z hlavných dôvodov, pre obsadenie tohto územia. Keď vláda aj armáda protestovali, tak odpoveď bola že je to český vojenský materiál a zabavuje sa podľa zmluvy (akej, neupresnili). Aby bolo jasné koľko toho bolo, tak za cca 1,5miliardy vtedajších Slovenských korún, čo je zhruba rovnako ako výdavky Slovenska na zbrojenie v rokoch 1939-45.
Túto sumu Slovensko nikdy nedostalo späť , okrem peňazí na zabraté vojenské lode (tie kotvili v Bratislavskom prístave).
Tento prípad popisujem osobitne : O lode mali tak veľký záujem, že sa dokonca pripravovalo vylodenie Donauflottile v Bratislave v prístave, aby zabránili ich prípadnému zničenie. Nakoniec nebolo treba. Už začiatkom apríla 1939 si Nemci prišli vybrať lode a 18. apríla 1939 bola podpísaná dohoda o prevzatí všetkých vojenských plavidiel niekedajšej Československej dunajskej flotily.
A tak v máji 1939 odplávali do Linca loď Prezident Masaryk (premenovanú na Bechelaren), vlečné lode OMvt31 a 32 , mínové prámy MiPI a II a dve najmodernejšie mínonosky OMm35 a 36. Ďalšie menšie lode dostali ženijné jednotky Wehrmachtu. Slovensku zostalo 5 ženijných člnov. Za toto všetko Slovensko dostalo 2 miliony ríšskych mariek...
Nezabudnime, že obsadené boli aj pohraničné územia, kde malo Československo jeden z najmodernejších obranných systemov – system pevnostných opevnení, ktoré máte možnosť vidieť aj v Petržalke či Devínskej Novej Vsi (tzv.bunkre).
Text pripravil Ernest Huska
Riaditeľ Múzea dopravy a člen Petržaského okrášľovacieho spolku
(prevzaté a spracované z knihy autora Jaroslav Tvrdý : Dunaj v plamenech Roky válek, vydavateľstvo ARES, 2017)
foto: ilustračné, búranie Československých hraníc